Wandelen in Twente: Natuurreservaat Springendal en het Dal van de Mosbeek

Met Pinksteren – ja, dat is alweer even geleden – hebben we met mijn ouders een dagje gewandeld in de buurt van Ootmarsum. Ootmarsum is echt een supercute stadje, en vlakbij heb je ontzettend mooie natuur – Natuurreservaat Springendal is zo mooi zelfs, dat het ook in de stromende regen een paradijsje is.

Toen mijn ouders twee routes voorstelden, één in Ootmarsum en één bij Steenwijk, was de eerste onmiddellijk mijn favoriet. Ik zag op de kaart dat hij voor een groot deel een stuk Twentepad volgde, en wel het mooiste stukje: de Springendalse Bronnen. Score!

Oorspronkelijk hadden we afgesproken op pinkstermaandag, maar dan zou het echt pisweer worden. We verschoven onze wandeldate dus naar zondag, wat hopelijk iets minder nat zou zijn. Spoiler: it was not.

Op zondagochtend stapten we in de auto richting Ootmarsum. Twijfelachtig, maar bij aankomst droog. We troffen papa en mama op de parkeerplaats bij de Albert Heijn en begonnen onze wandeling ook droog. Fijn!

Maar al gauw begon het te regenen, en niet zo’n beetje ook. De eerste bui hebben we onder een boom uitgezeten, maar de tweede duurde zo lang en was zo heftig, dat we net zo goed konden doorlopen. Nat werden we toch wel 😉

Deze wandeling voert in mijn ogen door ̩̩n van de mooiste stukjes Twente: Natuurreservaat Springendal. In 2017 liep ik er met het Twentepad doorheen en ben verliefd geworden. De rust, al dat water, de vlonderpaadjes Рlove it.

We kwamen langs de watermolens Frans en Bels, beiden met een klein museumpje. Uit ervaring weet ik dat je bij Bels heerlijk op het terras kunt zitten, maar dat hebben we deze keer niet gedaan.

We liepen door langs de prachtige Mosbeek. Hoe later in de middag het werd, hoe meer het zonnetje zich liet zien. Jippie! Hoe mooier het weer werd, hoe minder erg ik die natte sokken vond.

We kwamen door Vasse – ook bekend terrein voor mij – en eind van de middag waren we weer terug in Ootmarsum en konden we neerstrijken op een terrasje. Koffietje, taartje, heerlijk.

Daarna namen we weer afscheid van elkaar. Papa en mama sliepen een nachtje in een hotel in Ootmarsum, wij reden weer terug naar Hengelo.

Fact file Natuurreservaat Springendal

• Wandeling: Gevonden op Route You.
  • Startpunt / eindpunt: Albert Heijn Ootmarsum.
  • Lengte / tijd: 22 km. Tijd niet echt bijgehouden. Rond 11 uur begonnen, eind van de middag terug. Halve dag ongeveer.
  • Moeilijkheidsgraad: Goed begaanbare paden, af en toe wat hoogtemeters. Geen markering, je moet echt op een kaart lopen. Tip: Doe jezelf een lol en download de Route You app of de gpx file, dat geeft je net iets meer houvast.
  • Horeca: Op de route kom je langs watermolen Bels met een fijn terras. Terug in Ootmarsum heb je keuze uit talloze cafés en restaurants om bij te komen.
  • Overnachten in de buurt: Op Natuurhuisje.nl vind je leuke huisjes in de buurt van Ootmarsum.

Onze wandeling

• Tijd van het jaar: Eind mei, pinksterzondag.
  • Weer: Zeer wisselvallig. In het begin enorme stortbuien, later op de dag droog met een voorzichtig zonnetje.
  • Kleding: Medium laagjes en een regenpak. Extra paar droge sokken. Stevige wandelschoenen zijn geen overbodige luxe op sommige delen, vooral met de modder en drek die wij tegen kwamen. Toen ik het Twentepad liep, waren de paden droger, maar ook dan zijn goede wandelschoenen een aanrader.
  • In de rugzak: Water, lunch, snacks, chocola, pee kit, EHBO kit, warm vest, extra sokken.