Roots Langste Natuurpad van Nederland: etappe 6-7

Ondanks de pijnlijke voeten hebben we het wandelen nog steeds niet afgeleerd. Ik heb de oude, originele zolen weer in mijn Meindls gestopt en we zijn op een mooie zondag naar Rolde gereden om weer twee etappes van het Roots Langste Natuurpad te wandelen. Maar zelfs de reis naar ons startpunt was al een avontuur…

Het originele plan – jaja, daar gaan we weer – was om de auto in Assen te zetten, met de bus naar Rolde te gaan, te wandelen tot Hooghalen en vervolgens weer de bus naar Assen te pakken. Dat pakte iets anders uit.

Tijdens de heenreis bleek het tijd om te tanken. No problemo. Bij Pesse reden we even de snelweg af om Broem vol te gooien. Helaas was het tankstation dicht. Zou om 8 uur open gaan, binnen een paar minuutjes. Haalbaar, maar een parkeerplaats vinden in Assen en vervolgens de bus halen zou krap worden.

Drama nummer twee: na het zo snel mogelijk volgooien van de tank, bleek dat de kassa een pinstoring had. Paul terug naar mij in de auto. “Heb jij toevallig contant geld bij je?” Gelukkig had ik een vijftigje voor noodgevallen in mijn telefoonhoesje zitten. Gelukje. Maar die bus zouden we nu niet meer halen.

Plan de campagne: Dan maar naar Rolde rijden. Die terugweg met het OV maken we ons later wel zorgen over.

Uiteindelijk waren we lekker op tijd in Rolde voor onze wandeling. Eerst de inmiddels bekende twee kilometer richting camping Landgoed Tolhek, en toen waren we écht op een nieuwe route.

We liepen veel langs weilanden, door bosrijk gebied en af en toe wat heide. We kwamen nauwelijks andere wandelaars tegen, wel een hoop wielrenners!

Op een gegeven moment hing er een klein omleidingsbordje voor het Rootspad. Toen ik later de correcties op de website bekeek (dank Caroline!) bleek dat dat was omgelegd om dat een deel van de route door een kwetsbaar stuk natuurgebied liep. Achteraf gezien hebben we instinctief precies de paden gekozen die werden aangeraden.

Vandaag zouden we langs twee plekken komen waar we allebei heel erg naar uitkeken: de radiotelescopen bij Westerbork en het voormalig concentratiekamp. Eerder langs het pad kwamen we al bomkraters tegen (van de geallieerden die gewicht moesten lozen voor de terugweg).

De radiotelescopen waren episch. Zo groot! Hoe meer je erover gaat nadenken, hoe meer amazing dat staaltje techniek is.

Vlak voor kamp Westerbork raakten we de draad even kwijt. Achteraf gezien bleek de route daar significant anders te zijn dan in ons ietwat verouderde boekje. Tip van Captain Hindsight: zorg dat je de laatste editie hebt of print van tevoren de correcties uit… Uiteindelijk liepen we net over de westkant van het terrein. Op dit moment zag ik het echt even niet zitten om óók nog 500 meter richting het monument en weer terug te lopen, dus we hebben ons voorgenomen om een keer terug te komen en echt de tijd te nemen.

De resten die we wél gezien hebben, waren ontzettend indrukwekkend. Niet te beschrijven. Op een gegeven moment, vanaf de parkeerplaats, liepen we een heel eind over een herdenkingspad waarlangs bielzen rechtop waren gezet. Op iedere biels waren één of meerdere bordjes gemonteerd met een datum, kampnaam, en hoeveel mensen er waren getransporteerd. Dat kwam enorm hard binnen. Ik bedoel, al die getallen… Dat waren echte, levende mensen. En het ging maar door, een volle kilometer lang, om de paar meter. Heel heftig.

Aan het eind van dit herdenkingspad liep je direct een vakantiepark op. Op enkele meters van de laatste biels stond het eerste huisje met zwembad al. Ik weet niet wie er verantwoordelijk was voor het bestemmingsplan van deze grond, maar dit vonden we ronduit smakeloos. 🙁

Een kilometer later waren we alweer bij ons eindpunt: bus”station” Hooghalen. Omdat het zondag én vakantie was, reden de bussen maar 1x in de 2 uur. Om direct via Assen in Rolde te komen, moesten we een half uur wachten (te overzien), 10 minuten met de eerste bus, 69(!) minuten overstaptijd en 10 minuten met de tweede bus.

Gelukkig gaf 9292 ons een onverwachte betere optie: omrijden via Beilen en dan met de trein naar Assen! Die bus kwam eerder, en we waren met bus-trein-bus in een half uurtje weer bij de auto in Rolde. Soepel 🙂