Nieuw jaar, nieuw wandelavontuur! In januari zijn we gestart met het Pieterpad. De boekjes hadden we al een tijdje liggen, die had ik in 2019 van schoonmama Anneke gekregen toen ik de Nijmeegse had uitgelopen. Omdat we niet echt weggeweest waren in de zomervakantie, vonden we dat we nog wat wandelvakantie tegoed hadden. Lekker rustig zo buiten het hoogseizoen om.

Dit eerste deel hebben we op B&B’s gelopen. Campings in Nederland zijn nou niet bepaald open in januari 😉 En zonder zware backpack konden we ook meer kilometers per dag maken, zo rond de 30. De oorspronkelijke planning was om tot Holten te lopen tijdens deze vakantie, maar door superslecht weer op de voorlaatste dag, natte schoenen en een niet veel beter vooruitzicht voor de laatste etappe, hebben we in Ommen maar de trein naar huis gepakt. Het moet wel leuk blijven!

Mooi bruggetje op het Pieterpad vlak na Pieterburen

Dag 1: Hengelo – Pieterburen – Groningen

32 km
Slaapplaats: Familie

De heenreis was iets minder soepel dan gehoopt. We wilden om 7:17 de trein naar Zwolle pakken, maar die was opeens gecancelled. Great. Dus een half uur later wél een trein, maar daardoor geen aansluiting in Winsum op de bus naar Pieterburen, die gaat maar 1x in het uur.

We konden dus pas na 11 uur starten, wat wel errug laat is voor een etappe van dik 30 kilometer. We moesten provincie Groningen dus speedrunnen! Maar dat kunnen wij 💪🏻

Het eerste dorpje na de start waar je doorheen komt, is Eenrum. Paul had zich de dag van tevoren goed voorbereid door nog even langs de slijterij te gaan, dus we hebben rond half 1, bij het plaatsnaambord, allebei een mini rum gedronken. Keigoed idee vlak voor lunchtijd op een lege maag. De kilometers daarna waren dan ook heel erg melig 😂

In Winsum hebben we even pauze gehouden bij de bakkerij voor koffie en broodjes. En daarna off we go richting Groningen stad! Het waaide flink, wandelen met tegenwind is rete-vermoeiend, maar gelukkig was het droog en af en toe zonnig.

Iets waar we pas te laat over nadachten was de hoeveelheid daglicht die we hadden. Rookie mistake. In januari gaat de zon al voor 5 uur onder. Dus toen we het Van Starkenborghkanaal over waren, hebben we toch de hoofdlampjes er maar bij gepakt.

Rond etenstijd waren kwamen we aan bij familie in Groningen, waar we mochten genieten van heerlijke kaasfondue, douche, bad en een écht bed. Wat een luxe, om niet je tent op te hoeven zetten na zo’n lange wandeldag!

Officiële LAW markering op het Pieterpad

Dag 2: Groningen – Gasteren

31 km
Slaapplaats: Inn Ghastre

Okee, de intentie was om op tijd te starten, maar door een erg gezellig en uitgebreid ontbijt stonden we pas rond 10 uur aan de kop van het Noorderplantsoen. (Luister hier “Gras van het Noorderplantsoen“, dit was hét nummer tijdens mijn Keiweek. Die hebben we dus luidkeels gezongen deze etappe.) De eerste kilometers van deze etappe stonden behoorlijk in het teken van allemaal bekende plekjes uit het begin van mijn studententijd, en ik kon nog even aanwijzen waar ik had gewoond (ook al liepen we er niet direct langs).

Voor we Groningen uitliepen hadden we nog even wat moeite met een niet helemaal lekker aangegeven omleiding, maar al gauw hadden we het pad weer gevonden en liepen we via natuurgebied de Drentsche Aa de volgende provincie in.

Chris en Marcella zijn allebei vrijwilliger bij Nivon, dus die tipten ons dat we bij natuurvriendenhuis De Hondsrug lekkere soep en tosti’s konden scoren. Dat lag pal naast de route, dus daar hebben we even uitgebreid geluncht. (Een andere goede optie is Paviljoen Appelbergen, als je voor pannenkoeken gaat. Daar hebben we in 2020 tijdens het RLNP gegeten.)

Sowieso was een groot deel van deze dag feest van herkenning. In Drenthe kruisen het Roots Langste Natuurpad en Pieterpad elkaar, en tot en met Rolde lopen grote stukken gelijk op.

Na Zuidlaren begon het al gauw te schemeren, maar we maakten ons niet heel erg zorgen, omdat we het stuk door de Gasterse Duinen al kenden. Bij hunebed D10 was het al pikkedonker, en we zagen zo gauw even geen markering (even later wel hoor, hij zit gewoon op het bord bij het hunebed). Wel wisten we nog vaag dat er links achterin het veld een hekje was waar we doorheen moesten.

Paul: “Waren hier niet van die Schotse Hooglanders?”

Charlotte: “Kan, ik heb ze nog niet gezien.”

Paul: *Draait om, opeens twee megagrote sets Hooglander-hoorns in de lichtbundel*

Charlotte: “Haha oh fuck daar dus.”

Gelukkig zijn die beesten een stuk mellower dan gewone koeien, hadden ze ons al zien en horen aankomen, en schrokken ze niet van ons. (Wij meer van hen, zo plotseling in het donker.) Maar voor de zekerheid zijn we wel even ruim om de kudde heen gelopen. Wat een avontuur!

Een paar minuten later klopten we aan bij Inn Ghastre, een uitgebreid appartement gerund door een superlieve dame die een uitgebreid ontbijt voor ons in de koelkast had gestopt. Ook hier konden we douchen, lekker chillen op de bank onder een dekentje, en heerlijk slapen in een echt bed. Daar kan ik zeker wel aan wennen 😉

Steencirkel Ballooërveld

Dag 3: Gasteren – Schoonloo

25 km
Slaapplaats: Camping De Warme Bossen, hotellodge “Wildzwijn”

Nieuwe dag, nieuwe kilometers! Iets minder deze keer, en ook weer iets vroeger op pad, dus hopelijk deze keer wél voor het donker binnen.

Al vrij snel komen we aan bij het Ballooërveld. Het heeft vannacht een beetje geregend, dus de zandpaden zijn een beetje vochtig. Perfect. Loopt toch een stuk beter in januari dan in de zomer, toen we dit stuk stiekem “Ballooërhel” doopten.

In Rolde zijn we even omgelopen langs de supermarkt, om de rugzakken weer vol snacks en noodles te laden. And off we go again! Langs camping Tolhek, waar we in 2020 stonden.

Een prima dag, verder niet veel bijzonders te melden, lekker gelopen, en uiteindelijk (voor het donker!) aangekomen bij Camping De Warme Bossen, waar we de de Hotellodge Wildzwijn hadden gereserveerd. Heel fijne blokhut, aanrader! Helaas gaan de eigenaren verhuizen, maar we hopen van harte dat de boel overgenomen wordt en open blijft.

Pauze in een vogelkijkhut
Pauze uit de wind in een vogelkijkhut. Not much vogels though helaasch.

Dag 4: Schoonloo – Sleen

24 km
Slaapplaats: B&B De Bosbraam

‘s Nachts hadden we flink wat regen, dus we hoopten heel erg dat het vandaag droog zou blijven. En dat deed het! Flink wat bos vandaag, en sommige paden waren wel héél modderig, maarja, dat hoort erbij.

De hele route komen we oude en nieuwe mijlpalen en bankjes tegen met afstanden naar Pieterburen en Pietersberg, vandaag is dat niet anders. Als je de kilometers bij elkaar optelt, merk je dat er in de loop van de jaren flink aan het pad is gesleuteld.

Halverwege de middag kwamen we aan bij B&B De Bosbraam, waar we allerhartelijkst werden ontvangen. En geen minuut te vroeg, want even later begon het te regenen. Voor de boodschappen mochten we hun fietsen lenen, en we kregen ook nog de tip om avondeten te scoren bij de Thaise foodtruck tegenover de Albert Heijn. Score! Na de Adventure Food en instant noodles van de voorgaande dagen ging dat er goed in.

Kunst langs de route

Dag 5: Sleen – Gramsbergen

32 km
Slaapplaats: Kom Esch An

We werden door Piet gewekt met een honestly REUSACHTIG ontbijt. Broodjes, jus d’orange, yoghurt, vers fruit, eitjes, we kwamen absoluut niks tekort. Wauw. Daar kunnen we wel een dag op lopen!

In Dalerveen stopten we bij rustpunt / naaiatelier Hildegard waar we thee en koekjes kregen (en ik een tip voor een goede stoffenwinkel in Wierden). En vervolgens op naar Coevorden! Toen we dit mooie stadje uitliepen, kwamen we langs kringloopwinkel “De Snuffelgans”, bekend van het tv-programma “Dwars Door De Lage Landen”. Gelukkig hoefden wij geen paraplu te kopen hier, het was stralend weer.

Ook vandaag werden we weer fijn ontvangen bij onze B&B, Kom Esch An in Gramsbergen. Er stond zelfs wijn en bier voor ons in de koelkast, en er waren genoeg broodjes om ook lunch te maken. Geweldig. Ik ben echt verliefd geworden op B&B’s. Een comfortabel bed, uitgebreid ontbijten, en zonder uitzondering allemaal lieve mensen.

Met de vermoeide wandelbenen lekker in bad!
Natte zooi op de verwarming geyeet, koude vermoeide beentjes gauw in bad.

Dag 6: Gramsbergen – Ommen

30 km
Slaapplaats: Hotel De Zon

Tot nu toe was het droog, maar vandaag hadden we flink pech met het weer. Basically hebben we de hele dag in de regen gelopen. In het begin waren we er best optimistisch over, met blije bedruppelde selfies met het commentaar: “Could be doing emails right now – Beau Miles”.

Nog voor lunchtijd kwamen we aan in Hardenberg, en ondanks goede regenkleding vonden we dat een uitgebreide horecapauze een harde vereiste was. We hebben dus flink genoten van koffie, cappuccino en taartjes bij Blij!.

Maarja, op een gegeven moment moet je toch verder, want die kilometers lopen zichzelf niet, en de trein pakken is valsspelen. Rond lunchtijd liepen we vlak langs natuurcamping De Klashorst, waar andere familie vaak kampeert. Bij het bord dat vanaf het Pieterpad naar de camping wijst, was een bankje, en omdat het heel eventjes droog (ish) was, hebben we daar snel een lunch in ons gezicht geduwd.

Aaaand onwards.

Niet veel later begon het weer te druppelen en even later domweg te gieten. Maar we moesten nog pakweg 13 kilometer. Jippieee…. Onze regenpakken waren prima, onze kleren zijn droog gebleven. Maar onze schoenen en sokken helaas iets minder.

We kwamen compleet verzopen aan bij Hotel De Zon. Daar konden we genieten van een welverdiend bad (omg met bubble jets!), en net zo welverdiende speciaalbiertjes en daghap in de pub van het hotel. Nouja, daghap… Mijn vegetarische maaltijd met knolselderij was zo lekker en mooi opgemaakt, dat ik het gevoel had bij een luxe restaurant te eten! We gingen dus met blije buikjes naar bed.

Dag 7: Ommen – Hengelo

Ja, onze sokken waren droog (en keihard, haha). Nee, onze schoenen helaas niet. En de weersvoorspelling was niet veel beter. Hadden we op die manier zin in 36 kilometer Sallandse Heuvelrug? Absoluut niet. Die Sallandse Heuvelrug verdient beter!

We hebben dus lekker de trein naar huis genomen.

Anyway, we hebben een flinke deuk in het Pieterpad gelopen. Later dit jaar gaan we het zeker afmaken, but first… Verhuizen! We hebben een bescheiden huisje met een JOEKEL van een tuin gekocht in Hengelo. A whole new adventure 🙂

Hier vind je het verslag van deel 2: Ommen – Venlo

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.