Hoe plantaardiger je eet, hoe duurzamer dat is. Maar veganistisch of plantaardig eten heeft nogal de reputatie om moeilijk te zijn. Persoonlijk vind ik dat best meevallen. Ik ben geen 100% veganist, maar met deze veganistische vervangers maak ik mijn eetpatroon op een makkelijke manier wat plantaardiger.

Boter

Ik was vroeger echt dol op roomboter. Nog steeds trouwens, maar ik eet het nog maar heeeel soms (vooral bij de schoonfamilie). Boter is in heel veel gevallen supermakkelijk te vervangen door ene plantaardige optie:

  • Op brood: Plantaardige margarine
  • Bakken en braden: Zonnebloemolie of olijfolie
  • Taart bakken: Van die harde plantaardige margarine, zoals Wajang

Voor buttercream is dat laatste trouwens niet aan te raden, yuk! Maar ik heb van horen zeggen dat coconut cream een goede optie is, dus dat ga ik zeker een keer uitproberen.

Melk

Dit is echt een no-brainer. Van alle veganistische vervangers is dit de aller-allermakkelijkste. Er zijn zoveel verschillende soorten plantaardige melk! Ik koop altijd de sojamelk uit het houdbare schap. €0,88 per liter. Goedkoper dan koeienmelk. Hoera!

Zelf sojamelk maken? Zo doe je dat.

Liever havermelk? Heb ik ook een recept voor.

Affiliate advertentie

Affiliate advertentie

Yoghurt

Wat dan weer really grinds my gears is dat plantaardige yoghurt zo ontzettend duur is. Waar is dat nou weer voor nodig? Maar als je je yoghurt wilt vervangen: sojayoghurt is er lekker! En er zijn ook volop andere opties, zoals kokosyoghurt of amandelyoghurt. Let er trouwens wel op dat je niet yoghurt met een smaakje koopt, maar echt plantaardige yoghurt. Vooral bij kokos kun je die vergissing maken.

Gelatine

Gelatine in een recept kun je vaak vervangen door agar agar. Let er wel op dat je niet zoals ik per ongeluk knalgroen gekleurde agar agar koopt! (Tenzij dat natuurlijk de bedoeling is.) In sommige gevallen kun je ook pectine gebruiken. Bij jam bijvoorbeeld: geleisuiker bevat bijvoorbeeld standaard pectine.

Eiwit

Eiwit voor bijvoorbeeld meringues kun je vervangen door aquafaba: het uitlekvocht van een blikje bonen. Daar moet ik wel eerlijk bij vermelden dat het nog best een kunst is om het goed stevig op te kloppen!

(Aan de andere kant: met dierlijk eiwit opkloppen ben ik ook niet zo’n ster…)

Ei

Een heel ei vervangen is lastig. Er zijn zeker wel manieren, maar het is heel erg afhankelijk van de situatie wat de beste optie is.

  • Banaan – werkt vooral in zoete gerechten
  • Appelmoes – ook in zoete gerechten
  • Lijnzaad ei – 1 eetlepel fijngemalen lijnzaad + 3 eetlepels water, kwartiertje in de koelkast zetten (niet geschikt voor baksels met meer dan 3 eieren)
  • Tofu – hiermee kun je scrambled eggs nabootsen

Natuurlijk zullen er altijd recepten zijn waarbij je het ei niet zo 1 op 1 kunt vervangen. Vooral wanneer je eieren moet splitsen, zoals bijvoorbeeld banketbakkersroom en lemon curd.

Kaas

Kaas is een heel typisch goedje. Heel kort door de bocht: eiwitten die zijn samengeklonterd door melk te verwarmen en een zuur toe te voegen. Die smaak, textuur en het “gedrag” wanneer je het wilt verwerken, is moeilijk na te maken.

  • Op brood: Veganistische kaasplakken zijn op dit moment nog ultiem smakeloos. Je kunt beter voor iets als hummus, muhammara of baba ganoush kiezen als alternatief hartig broodbeleg.
  • Smeltcheddar: Heel geschikt voor tosti’s en burgers. Hier proef je geen verschil.
  • Op de pizza: Er zijn verschillende varianten plantaardige geraspte kaas, maar het is heel erg afhankelijk van het merk of de boel fijn smelt en stolt. Ik heb nu Jumbo huismerk en Violife geprobeerd, maar beiden blijven ontzettend vloeibaar op je pizza en vind ik heel naar op mijn tanden plakken. Hier is nog uitzoekwerk nodig!
  • Bij de borrel: Dierlijke borrelkaasjes kun je met geen mogelijkheid 1 op 1 nabootsen, en dat moet je ook niet willen, denk ik. Wel bestaan er verschillende noten”kaasjes”, en die zijn ook niet eens zo heel moeilijk om te maken. Dat wil ik dus eens uitproberen. In Elke Dag Feest staan wel 11(!) recepten voor veganische kaasalternatieven. Eat your heart out, zou ik zeggen.

Zoals je ziet, je kunt een groot deel van je gewone zuivel inwisselen voor deze veganistische vervangers, zonder heel moeilijk te doen. Je kunt het eens uitproberen, er een gewoonte van maken, of het gewoon soms doen. Daar hoef je echt niet 100% veganist voor te worden 🙂

Wat zou ik trouwens als eerste proberen? Buttercream met creamed coconut, of notenkaasjes voor bij de borrel?

Op de hoogte blijven van alle duurzame inspiratie? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!

Inschrijven

Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top