Antica Strada Valeriana. Ik had er nog nooit van gehoord. Totdat mijn zusje deze tocht ging wandelen. Ja, we hebben allebei het wandelvirus! 😉 En omdat een beetje afwisseling wel mag tussen al die Nederlandse, Schotse en Engelse routes, heeft ze speciaal voor jullie, mijn lezers, een verslag geschreven. Natuurlijk mét aandacht voor duurzaam met de trein naar de bestemming reizen. Check it out!

Met de trein naar Lago d’Iseo in Noord-Italië

Afgelopen september reisde ik samen met mijn vriend met de trein naar Noord-Italië, om daar twee weken vakantie te vieren. We hebben enorm genoten van mooie steden, prachtige berggezichten en lekker eten. We liepen de Antica Strada Valeriana, een oude route die langs Lago d’Iseo loopt, door bergen en kleine dorpjes. Onderweg maakten we uitstapjes vanaf deze route. In deze blogpost een reisverslag van onze avonturen!

Onze ervaring met de nachttrein

Italië is best wel ver reizen vanuit Nederland, maar vliegen was voor ons geen optie. Daarom hebben we ervoor gekozen om de nachttrein eens uit te proberen! Deze trein rijdt van Amsterdam naar Zürich. Wij stapten ‘s avonds om tien uur in op station Utrecht en stapten ‘s ochtends vroeg om half zeven uit in Basel.

We sliepen in een zespersoons slaapcoupé en hebben gezellig zitten kletsen met onze ‘roommates’ uit India en Zwitserland. We hebben niet heel goed geslapen, maar werden wel gewekt door de steward met een ontbijtje. Vanuit Basel is het nog vier à vijf uur naar Milaan (hangt af van de route van je trein), en vervolgens is het nog twee uur naar Iseo.

Outdoor hotspots

Lago d’Iseo

Onderweg in de trein konden we al genieten van de nodige mooie uitzichten toen we door de bergen reden. Toch zijn ze nog beter als je zelf door het landschap loopt, om je heen kan kijken en de frisse lucht in kan ademen. Lago d’Iseo is een meer in de bergen van ongeveer 20 km lang, met een eiland (Monte Isola) in het midden dat ongeveer 400 meter boven het meer uitsteekt. We hebben ons langs het meer laten leiden via de Antica Strada Valeriana, en hebben vanaf de route meerdere uitstapjes gemaakt.

De Antica Strada Valeriana

Zoals de naam al zegt, is dit een heel oude route. Volgens sommige bronnen is deze route in totaal 140 km lang, en loopt van Passo del Tonale naar Pisogne. Wij hebben alleen het gedeelte van Iseo naar Pisogne gelopen, zo’n 26 km in totaal, en volgens andere bronnen is dit ook de hele Antica Strada Valeriana. Het voelde echter veel verder voor ons! We liepen best wel langzaam vanwege de lange en steile klimmen, en daalden ook langzaam, vanwege alle losse stenen en takken op het pad.

Het is een erg leuke en afwisselende route die deels door de natuur en deels door de oude stadjes loopt. Onderweg heb je schitterende uitzichten op het meer en Monte Isola, en de smalle steegjes in de stadjes zijn geweldig! Onderweg zijn er dus veel mogelijkheden tot uitstapjes, wat we dan ook gedaan hebben.

Meer informatie over de Antica Strada Valeriana vind je hier

Monte Isola

Op de verjaardag van mijn vriend zijn we naar het eiland in het midden van het meer gegaan. We verbleven op dat moment op de camping in Marone, en zijn naar Sala Marasino gelopen (ongeveer een half uur), om daar de boot naar Monte Isola te nemen. Deze boot gaat ongeveer elk kwartier en je kunt voor ongeveer zes euro een retourtje lopen. Helaas voor ons was het een druilerige dag, maar dit zorgde gelukkig wel voor mysterieuze uitzichten.

We zijn naar het hoogste punt van het eiland geklommen, waar een klein kerkje staat. Ook heb je hier een klein cafétje, waar we bij een man die alleen maar Italiaans sprak (en wij bijna niet) met een heel lieve hond twee thee hebben weten te bestellen. Zo konden we weer een beetje opdrogen en opwarmen.

Daarna zijn we via een andere, behoorlijk steile route, naar beneden gewandeld. Er is namelijk ook een kasteel op het eiland, en dat wilden we ook bewonderen. Het was nogal een zoektocht, want het stond nergens op de bordjes. Uiteindelijk bleek waarom niet: het kasteel was privébezit, en je kon het alleen van buiten het hek bewonderen.

In een van de stadjes op het eiland hebben we tegen etenstijd de lokale kazen en vleeswaren geproefd en zijn we langs de kust weer naar de aanlegsteiger van de boot teruggelopen.

De piramides van Zone

Tijdens het lopen van de Antica Strada Valeriana werden we onderweg verrast door de piramides van Zone. In een vallei staan meerdere ‘pilaren’ waarop een grote steen balanceert. Deze piramides ontstaat door de erosie van de grond: door de regen spoelt de grond weg, maar de grote stenen beschermen de grond onder zich. Deze grond spoelt veel minder snel weg, waardoor de stenen op een pilaar blijven rusten.

Met onze backpacks op onze rug hadden we weinig zin om de vallei in de lopen en een paar honderd meter extra te dalen en te klimmen. Onze overnachtingsplek was echter niet ver bij de piramides vandaan, dus zijn we zonder backpacks nog teruggelopen om de piramides van Zone goed te bewonderen.

Corna Trentapassi

Corna Trentapassi & Monte Vignole

Vanuit het plaatsje Zone kun je een van de hoogste toppen rond het meer beklimmen: de Corna Trentapassi, afhankelijk van de bron tussen de 1214 en 1248 meter hoog. We houden natuurlijk de laatste aan! We hadden onbewust een perfecte dag uitgekozen om deze top te beklimmen: een aangename temperatuur en een strakblauwe lucht. Zone ligt al op zo’n 600 meter hoogte, dus je hoeft niet in één keer 1200 meter naar boven te zwoegen. Het pad naar boven is goed aangegeven en ook goed begaanbaar. Wel steiler en steiler naarmate je hoger komt. Vlak voor de Corna Trentapassi ligt nog een anonieme top, die we natuurlijk ook even meepakten.

Het uitzicht was adembenemend: onder je het meer, om je heen bergen en in de verte uitzicht op de besneeuwde toppen van de Alpen. Letterlijk en figuurlijk was dit een van de hoogtepunten van onze vakantie.

Omdat we veel sneller boven waren dan we hadden verwacht (het was maar iets van drie kilometer naar de top), besloten we niet gelijk weer terug te lopen, maar Monte Vignole (1095 meter) ook met een bezoekje te vereren. We daalden een heel stuk af en klommen weer een behoorlijk stuk omhoog via een soms bijna onzichtbaar pad, om er vervolgens achter te komen dat er ook een pad was richting Monte Vignole dat wat minder ver afdaalde…

De rest van de route naar Monte Vignole was eigenlijk nog mooier dan de klim naar de Corna Trentapassi: we liepen over een prachtige bergkam, waarbij we kleine stukjes moesten scramblen en hadden voor ons uitzicht op de top waar we naartoe gingen, en achter ons op de top waar we net vandaan kwamen.

Onderweg naar boven hebben we genoten van onze verse broodjes met Italiaanse kaas en lokale vijgenjam. Die energiebron hadden we vooral nodig voor de afdaling! Dat was namelijk de steilste afdaling die ik in mijn hele leven gedaan heb. De ene meter was ik extreem gelukkig met mijn wandelstokken, en de volgende meter had ik er alleen maar last van omdat ik mijn handen nodig had. Gelukkig zagen we overal de wit-rode wandelmarkering, anders was ik misschien gaan twijfelen of het wel een echt pad was. Een avontuur was het zeker.

Uiteindelijk hebben we ongeveer deze route van Outdoor Active gevolgd.

Planning en overnachtingen

• Dag 1
    Aankomst in Iseo, overnachting op camping Quai (3 campings in Iseo)
  • Dag 2
    Wandelen van Iseo naar Pilzone, overnachting op camping Olivella (2 campings in Pilzone)
  • Dag 3
    Wandelen van Pilzone naar Marone, overnachting op camping Riva di San Pietro (2 campings in Marone)
  • Dag 4
    Bezoek aan Monte Isola, overnachting op camping Riva di San Pietro
  • Dag 5
    Wandelen van Marone naar Zone, bezoek aan de piramides van Zone, overnachting in bungalow Camplani (Tip! Eten bij Osteria Camplani: heel erg lekker, niet duur)
  • Dag 6
    Beklimming Corna Trentapassi, overnachting in bungalow Camplani
  • Dag 7
    Wandelen van Zone naar Pisogne, overnachting op camping Eden

De campings rond het meer zijn helaas niet echt ingesteld op hikers. Ze hanteren geen speciaal tarief voor hikers en hebben erg weinig mooi gras. De grond bestaat vooral uit zand en stenen. Uitgezonderd is camping Eden in Pisogne, waar ze een mooi veldje hebben gereserveerd speciaal voor kleine tentjes. Wel hebben alle campings broodjesservice!

Op de route

Brescia

Onderweg met de trein van Nederland naar Lago d’Iseo kom je meerdere steden tegen die zeker een bezoekje waard zijn.

Milaan

Spreekt toch voor zich! Beklim de Duomo, breng een bezoek aan een kapel vol menselijke botten (San Bernardino alle Ossa), bewonder de meesterlijke creaties van Leonardo da Vinci in het Musea Nazionale della Scienza) en nog veel meer.

Brescia

Deze stad ligt op de route van Milaan naar Iseo. We hebben (ondanks een extreme regenbui) ontzettend genoten van een bezoek aan het kasteel. Er is een tof museum over harnassen en wapens, en je kunt heerlijk rondstruinen over het terrein, torens beklimmen en door ondergrondse gangen lopen. Echt een aanrader!

Basel

Hier hadden we twee keer een aantal uur overstaptijd onderweg en hebben twee keer een rondje door de stad gewandeld. ‘s Ochtends vroeg en ‘s avonds laat zijn er natuurlijk niet zoveel bezienswaardigheden open, maar de zon zien opkomen boven de rivier is zeker de wandeling waard!

Over Lydia on Adventure

Lydia Bax werkt in de ict, wandelt elke dag in het bos naast haar huis en verslindt boeken, voornamelijk in de categorieën Jane Austen, boeken-over-boeken, en natuurbeleving. Ze heeft een grote liefde voor de Britse eilanden en wil ooit het South West Coast Path wandelen.

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.