Hoe gaat het nu? Een half jaar ervaring met Pieter Pot

In juli 2021 heb ik me ingeschreven bij Pieter Pot, naar aanleiding van mijn deelname aan de Zero Waste Tours. Ik was wel nieuwsgierig of het zou bevallen! Vandaag een kleine update na een half jaar klant te zijn.

Mijn vorige blogpost schreef ik direct na mijn allereerste bestelling. Hier kun je hem lezen. Ik vertel daar wat Pieter Pot precies is, hoe het werkt en hoe mijn eerste ervaring was.

In deze blogpost wil ik na een half jaar even terugkijken. Hoe bevalt het? Om direct maar met de deur in huis te vallen: Ik ben fan.

Bestellen

Het afgelopen jaar heb ik een soort standaardlijst gemaakt in Evernote waarin ik per categorie bijhoud wat ik bij Pieter Pot kan en wil bestellen. Basics, zoals pasta, rijst, couscous en noodles, maar ook broodbeleg, olie, azijn, sauzen, ingrediënten om te bakken, koekjes, snacks en non-food items zoals tandenborstels, afwasmiddel, wc reiniger en – heel handig – schenktuiten voor de flessen olie en azijn.

Hoe meer dingen m̩t verpakking opraken, hoe meer ik bij Pieter Pot bestel. En dat is eigenlijk iedere keer die standaardlijst Рafhankelijk van wat er wel en niet op is. Ik heb bijvoorbeeld niet iedere keer meel nodig, maar wel mayo, pindakaas, hagelslag en zonnebloemolie. En die standaardlijst breidt iedere keer een beetje uit.

Ik bestel ongeveer 1x in de 3-4 weken. Deze week heb ik bijvoorbeeld voor het eerst een bestelling van meer dan €50 geplaatst – geen verzendkosten!

Assortiment en prijzen

In die paar maanden dat ik nu lid ben bij Pieter Pot, is het assortiment enorm gegroeid. En ze hadden ook seizoensproducten zoals kruidnoten en kerstkransjes in december. Deze week heb ik voor het eerst kaas besteld en ze hebben ook regelmatig aanbiedingen. Ik neem aan dingen die gauw op moeten.

Ik heb ook eventjes wat lang houdbare verse producten zoals ui en wortel in de webshop gezien, maar op het moment van schrijven niet meer. Kennelijk liep dat toch wat minder, of is dat op dit moment lokaal niet beschikbaar. Dat kan ik niet zien.

De prijzen zijn in heel veel gevallen gewoon supermarkt-proof, maar niet budget-huismerk-laag. Enkele producten zijn wel echt duurder, omdat daar bewust voor een duurzaam merk is gekozen, in plaats van het goedkoopste van het goedkoopste. WC-papier bijvoorbeeld, schoonmaakmiddelen, cosmetica of noodles.

Bezorging en statiegeld

Normaal kun je binnen 1-2 dagen je bestelling laten bezorgen, maar door de rappe bedrijfsuitbreidingen en coronadrukte bij PostNL is dat soms niet mogelijk en moet je een latere datum kiezen.

Wat mij betreft geen probleem, het zijn houdbare producten en ik bestel voordat ze echt op zijn. En mocht de hagelslag een keer vroegtijdig op zijn, dan kan ik die alsnog een keer bij de Jumbo halen.

Wat statiegeld betreft middelt het ook mooi uit. De eerste 2-3 bestellingen schrik je je helemaal het leplazarus, omdat er 2 euro statiegeld op iedere pot en fles zit, maar wanneer je een beetje “geïntegreerd” raakt in het Pieter Pot systeem en potten leeg maakt, kun je bij iedere bestelling een volle tas lege potten teruggeven. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder, maar netto betaal je dan nauwelijks meer statiegeld.

Als bestaande klant krijg je trouwens regelmatig uitnodigingen om iemand bovenaan de wachtlijst te plaatsen (of diegene er nou al op staat of niet). Omdat iedereen in mijn familiekring die geïnteresseerd is, nu aan de Pieter Pot zit, ga ik die uitnodigingen delen op Instagram. Ze zijn gratis namelijk! Wie het eerst komt, het eerst maalt 🙂

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven