De Sallandse Zandloper: Zonsopkomst, stilte en een broedende zwaan

In juni 2019 heb ik al eens een poging gedaan om de dikke 40 kilometer van de Sallandse Zandloper in één dag te bedwingen. Niet gelukt. Dit jaar heb ik opnieuw een poging gedaan, samen met Paul. Geslaagd! Het was één van de mooiste en rustigste wandelingen die we ooit hebben gemaakt.

Disclaimer – Dingen die je de volgende dag niet wilt doen als je dik 40 kilometer heb gewandeld: Traplopen. Op je hurken gaan zitten. Uit bed komen. Bestaan. Je bent gewaarschuwd.

Eerste poging

Mijn poging in 2019 was misschien een beetje roekeloos. Ik deed het in het kader van Nijmeegse-training, en liep strak volgens een trainingsschema. Die week moest ik 40 kilometer op een dag pakken. De Sallandse Zandloper telt er 41,5.

Ik liep vanaf Nijverdal en wilde naar Olst, het was meer dan 30 graden. Mijn gedachte was “dit kan ik tijdens de Nijmeegse ook tegenkomen, dus kan ik maar beter alvast ervaren hoe het is!” Ik had al uitgebreid gepauzeerd bij een theetuin en mijn waterzak opnieuw gevuld.

Op 3/4 heb ik het opgegeven. Ik was doodmoe, oververhit, kon niet meer fatsoenlijk nadenken en liep steeds langzamer en langzamer. Ik ben onder een boom gaan zitten en Paul heeft me opgehaald met de auto. Lang leve WhatsApp locatie delen.

Tweede poging

Afgelopen april hebben we samen een tweede poging gedaan. Paul had een lang weekend: collectief vrij op de maandag tussen het weekend en Koningsdag. Het idee: het is het hele weekend mooi weer, maar zondag is iedereen vrij, dinsdag is iedereen vrij… Maar maandag is de kans groot dat een hoop mensen toch moeten werken. Stuk rustiger dus!

Deze keer liepen we vanaf Holten. Ik wist dat de markering hartstikke goed was, dus een kaart hebben we niet meegenomen. Wel hadden we de route op onze telefoon gedownload. Just in case.

Zo gezegd, zo gedaan. Op zaterdag heb ik een berg broodjes, krentenbollen en een halve kilo noten/vruchtenmix gekocht. Zondagavond hebben we onze tassen ingepakt. Maandagochtend om half 6 zaten we in de auto naar Holten.

En wat een prachtige wandeldag was het. 41,5 kilometer (plus ongeveer 1,5 bonuskilometer omdat we een bordje hadden gemist 🙄) rust, stilte, zon, mooi weer, niet te warm, niet te koud, gewoon perfect!

De eerste helft hadden we vrij vlot achter ons. Prachtig wandelen over de Sallandse Heuvelrug. Zo vroeg in de ochtend hadden we het rijk voor ons alleen! En ook later op de dag kwamen we maar heel weinig mensen tegen. Zo heerlijk!

Onderweg hebben we meerdere hazen en reeën gespot, spechten en koekoeken gehoord, ontelbaar veel kieviten tegengekomen en… Een broedende zwaan. Dat was wel even spannend.

We liepen over een graspad langs een sloot en zagen in het weiland al een zwaan met opgezette vleugels rondparaderen. Zwanen komen zelden alleen, dus mij eerste gedachte was ook direct “waar is de andere?” Nou, op een nest direct naast het pad dus!

Gelukkig was het pad dik een meter breed en konden we er veilig langslopen. Toen ik stilstond om een foto te maken, begon mevrouw heftig te blazen, dus ben ik gauw doorgelopen. Maar ik wilde dit toch heel graag even vastleggen! Dus ben ik heel voorzichtig teruggelopen. Tegenover het nest was een sluisje/bruggetje waar ik op kon staan. Mission accomplished.

Nadat we de 30 kilometer gepasseerd waren, begon ik het zwaar te krijgen. Normaal lopen we twintigers en af en toe lage dertigers, een dikke veertiger is toch wel even andere koek. Ik wist dat ik het kon – ik heb de Nijmeegse verdorie uitgelopen – maar de laatste kilometers waren wel afzien.

Ook was ons water tegen het einde op, en dat terwijl we beiden een zak van 3 liter mee hadden! Gelukkig hoefden we nog minder dan 5 kilometer.

Even voor zessen waren we op station Olst. We hebben er dus iets minder dan 12 uur over gewandeld, inclusief pauzes.

De reis van Olst naar Holten verliep soepel. Op station Deventer hebben we extra drinken kunnen scoren, waar we heel blij mee waren! Thuisgekomen waren we allebei zo kapot dat we zonder avondeten op de bank in slaap zijn gevallen.

De Sallandse Zandloper. We did it!

Sallandse Zandloper fact file

• Wandeling: Sallandse Zandloper, gemarkeerd door Wandelnet, routebeschrijving vind je hier.
  • Startpunt: Treinstation Holten of treinstation Nijverdal. In Holten kun je gratis parkeren.
  • Eindpunt: Treinstation Olst.
  • Lengte / tijd: 41,5 km, wij hebben er een kleine 12 uur over gedaan. Eventueel in twee etappes te doen met overnachting in Raalte.
  • Moeilijkheidsgraad: Goed begaanbare paden. Zeer goed gemarkeerd. Op de Sallandse Heuvelrug wat hoogtemeters, verder vrij vlak.
  • Horeca: Als je vanaf Nijverdal loopt, kom je langs een theetuin en een horecapunt van Natuurmonumenten. Vanaf Holten niet echt op gelet, want met corona was toch alles dicht. Tegen het einde kom je over een natuurkampeerterrein, waar je waarschijnlijk wel water kunt bijvullen, maar wij bedachten dat natuurlijk te laat 🤦🏻‍♀️

Onze wandeling

• Tijd van het jaar: Eind april, maandag.
  • Weer: Zonnig, rond de 13 graden.
  • Kleding: Laagjes! In de ochtend was het erg fris, ‘s middags liepen we zonder jas.
  • In de rugzak: 3 liter water, krentenbollen met kaas, choc chip melkbroodjes, 4 verschillende repen p.p. en een halve kilo notenmix. Verder isolatielaagjes, regenkleding, EHBO kit, pee kit, zonnebrandcrème.