5 duurzame outdoor merken waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord

Als je aan duurzame outdoor merken denkt dan is de kans groot dat je gelijk denkt aan Patagonia. Dat is ook niet zo gek want zij zijn jarenlang de koploper geweest. Gelukkig zijn er inmiddels veel meer merken waarbij duurzaamheid centraal staat en meer is dan een loze marketing term. In deze blog deel ik daarom 5 duurzame outdoor merken waar je (waarschijnlijk) nog nooit van hebt gehoord.

Deze gastblog is geschreven door Gerjan den Hertog

Cotopaxi

Cotopaxi is een Amerikaans merk dat zijn naam ontleent aan een Vulkaan in Ecuador. De oprichter, Davis Smith, is opgegroeid in Zuid-Amerika en heeft een aantal jaren in Ecuador gewoond. Daar kwam hij in aanraking met het avontuurlijke buitenleven en met extreme armoede.

Deze combinatie heeft geleid tot de oprichting van Cotopaxi met als motto “Do Good”. Dit doen ze onder andere middels de Cotopaxi Foundation waarbij zij 1% van hun jaarlijkse omzet gebruiken om in samenwerking met non-profits mensen te helpen. Daarnaast is Cotopaxi een Certified B Corp en Climate Neutral Certified. 

Benieuwd wat het Do Good motto allemaal teweeg heeft gebracht? Dat lees je onder andere in het Cotopaxi Impact Report. Er zijn in Nederland nog weinig winkels die dit merk aanbieden, wel is Cotopaxi bezig met een uitbreiding richting Europa dus hier komt hopelijk snel verandering in. Tot die tijd kun je rechtstreeks terecht bij: eu.cotopaxi.com

Climate Neutral Certified bedrijven hebben hun CO2 uitstoot in kaart gebracht en hebben een plan van aanpak opgesteld om hun uitstoot te verminderen en de resterende uitstoot te compenseren.

Houdini Sportswear

Houdini is een Zweeds outdoor merk dat kleding maakt voor allerlei buitensport activiteiten. Het toffe aan Houdini is dat ze niet alleen duurzamere producten produceren, maar dat ze zich laten leiden door hun visie om de outdoor industrie compleet te willen veranderen.

Ze zijn hard op weg om 100% circulair te worden en experimenteren zelfs met nieuwe bedrijfsmodellen. Houdini is dus niet alleen bezig met het verduurzamen van een kledingstuk maar heeft een visie voor het totaal veranderen van de manier waarop we produceren en consumeren. 

Waar Houdini allemaal mee bezig is en hoever ze gaan met hun duurzame filosofie lees je op hun duurzaamheidspagina(s). Houdini Sportswear is een van de duurzame outdoor merken die makkelijker in Nederland verkrijgbaar zijn, onder andere bij De Groene Avonturier.

Picture Organic Clothing

Picture is een Frans outdoor merk dat op vele fronten goed bezig is. Ze zijn bijvoorbeeld aangesloten bij de Fair Wear Foundation en zijn net als Cotopaxi een gecertificeerde B Corporation. Picture ziet het als missie om klimaatverandering tegen te gaan en doet dit door bewuste keuzes te maken op het gebied van gebruikt materiaal, verpakkingen en transportmiddelen. Op de duurzaamheidspagina van Picture lees je alle ins en outs van hun aanpak.

  • Picture Organic Clothing is onder andere te vinden bij Bever.

Certified B Corp is een certificaat dat door een onafhankelijke stichting wordt toegekend aan bedrijven die met hun bedrijfsvoering een positieve impact hebben op de wereld.

Pyua

Pyua is een Duits merk wat ook verder kijkt dan de gemiddelde duurzame neus lang is. Pyua richt alle pijlen, net als Houdini, op circulariteit. Bijna alle producten worden nu al gemaakt van gerecycled materiaal en nieuwe producten worden vanaf de eerste stap ontworpen om aan het eind hergebruikt of gerecycled te kunnen worden.

Momenteel wordt kleding, als het al gerecycled wordt, bijna nooit gerecycled tot nieuwe kleding. Pyua wil dit veranderen en werkt hiervoor onder andere samen met Wear2Wear partners. Leuk feitje: tijdens de klimaattop van 2019 in Madrid droeg Greta Thunberg kleding van Pyua.  

Pyua ondergaat momenteel een behoorlijke merk transformatie, kijk hier voor een sneak peek. Net als Cotopaxi is Pyua nog niet bij veel outdoor winkels in Nederland te vinden, maar hier komt hopelijk snel verandering in.

Ternua

Als laatste in dit rijtje duurzame outdoormerken: Ternua. Dit is een Spaans outdoor merk wat vooral op het gebied van milieu en natuur erg goed bezig is. Ze zijn al jaren 100% PFC-vrij en het overgrote deel van hun collectie wordt gemaakt van gerecyclede materialen. Daarnaast hebben ze een aantal hele toffe en innovatieve duurzame projecten, bijvoorbeeld ‘colorcycle’.

Colorcycle is een project waarbij shirts geverfd worden met gebruik van natuurlijke materialen zoals walnootschillen. Dit is een stuk milieuvriendelijker dan veel van de gebruikelijke chemische verfprocessen.

Op het gebied van productie en arbeidsomstandigheden zijn ze helaas minder transparant. Daar kunnen ze zeker nog wat van de andere merken in deze lijst leren. Desondanks is het een merk vanwege hun inzet op milieu impact het noemen waard is. 

Meer over Ternua en hun aanpak op het gebied van duurzaamheid vind je hier. Ternua is onder andere te krijgen bij Carl Denig.

Persoonlijk vind ik het altijd heel tof om te leren over nieuwe merken die volop bezig zijn met duurzaamheid. Zeker wanneer dit vrij onbekende bedrijven zijn die niet voor de show met duurzaamheid bezig zijn, maar waarbij dit echt onderdeel is van het DNA.

Helaas gaat het vaak wel om wat kleinere merken die nog niet overal te vinden zijn. Houdini vind je bij De Groene Avonturier, Picture bij Bever en Ternua onder andere bij Carl Denig. Pyua en Cotopaxi zijn nog niet makkelijk te verkrijgen bij outdoor winkels in Nederland, maar daar ben ik namens De Groene Avonturier druk mee bezig!

Over De Groene Avonturier

Gerjan den Hertog is de oprichter van De Groene Avonturier: een webshop voor duurzame outdoor kleding en producten. Hij geniet van hiken en heeft een passie voor duurzaamheid. Tijdens de voorbereiding van zijn eerste tocht kwam hij er tot zijn verbazing achter dat lang niet alle outdoor merken even duurzaam zijn. Om het voor alle medeavonturiers makkelijker te maken duurzame gear te kopen is hij daarom De Groene Avonturier begonnen. 

Comments

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar boven